Editie #3 

SPUUL, een verandering in vorm en textuur met materiaal als gedaantewisseling. Een uitgangspunt dat een onbewust bestaan leidt in ons dagelijks leven. Handelingen als het toepassen, aanpassen of verplaatsen van verschillende voorwerpen zorgen ervoor dat we continu in aanraking komen met materiaal. Extra geprikkeld door eigenschappen als kleur en textuur vormt het een voorkeur gerichte benadering met of wij iets prettig of onprettig ervaren. 

De expositie SPUUL was erop gericht dat je een ervaring rijker zou worden met de mogelijkheden van materiaal. Er werd gespeeld met spul en toonde een diversiteit aan experimenten waarbij het publiek werd meegenomen naar een nieuwe materiaal dimensie. Een dimensie ingericht door de werken van startende makers die materiaal op een andere manier benaderde, als concept of uitgangspunt en niet als gebruiksmiddel. Iets dat niet voor het gewone oog bestemd was maar nieuwsgierige handen om mee te ontdekken.

Bewust of intuïtief, voor een kunstenaar of startende maker is de keuze voor en de omgang met een bepaald materiaal van grote betekenis. Lucia Koevoets maakte met haar divers scala aan gevonden, bestaand en gemaakt materiaal notities van het dagelijks leven. Vanuit haar archief van tekeningen, teksten, foto’s, video’s, vilten lappen of stenen laat ze zich in haar maakproces leiden door gevoelens als melancholie, opwinding, euforie en spanning. Ze verwerkt dit in haar zogenoemde notities, direct met papier en stiften of weloverwogen en herbelevend met vilt of tekst.

Voor Simone Elderling is textiel een zekere representatie van vrijheid omdat het geen vaste vorm kent. Textiel kun je ophangen, neerleggen, draperen en opbergen. Het kan een oppervlak bekleden, een ruimte innemen en is voor haar te definiëren als een object. De textiele werken die zij heeft laten zien op SPUUL staan symbool voor en zijn een aandenken aan onzichtbare individuen. 

Naast Lucia Koevoet en Simone Elderling waren er ook nog werken te zien van Marit van der Heijden, Emmy Zwagers, Amandi van Loon, Jerrold Saija en Samantha Grijmans. De expositie was te bewonderen in de Melkfabriek te ‘s-Hertogenbosch.